BBN3402

Rabu, 29 April 2020

BBM3410Satu2020: Tugasan Buku Multimedia dalam Bahasa


Bahagian A


Gambar di atas merupakan peta minda yang diringkaskan dalam buku Multimedia dalam Bahasa mengenai jenis-jenis shot yang dipelajari dalam kelas. Antara jenis shot iaitu long shot, medium shot, potrait, mug shot, close up, pemandangan, siluet, kabur, pendua, flatlay dan swafoto. Prof kami telah menerangkan secara terperinci beserta contoh-contoh semasa pembelajaran di dalam kelas. Saya berharap ianya amat berguna.

Rujukan :
Multimedia dalam Bahasa, Normaliza Abd Rahim (2019), Universiti Putra Malaysia.














Bahagian B
Rule of third merupakan satu item yang begitu penting dalam bidang fotografi. Hal ini dikatakan demikian kerana rule of third adalah dapat digunakan bagi meningkatkan teknik komposisi dan keseimbangan imej dalam foto yang telah diambil. Untuk mendapatkan sesuatu gambar yang menarik seseorangitu perlu menggunakan rule of third dengan cara yang betul. Antara cara-cara yang perlukan untuk menggunakan rule of third adalah semasa mengambil gambar seseoang akan melakukannya dengan melihat melalui pemidang titik atau dalam paparan LCD yang digunakan untuk merangka paparan. Melalui grid tersebut, rule of third digunakan untuk mengenal pasti empat bahagian penting daripada imej untuk ‘garis’ yang juga berguna untuk elemen foto. Oleh itu, swafoto yang cantik akan dapat dihasilkan. Apabila membingkai foto, bayangkan imej dibahagikan (kotak grid). Fikirkan unsur-unsur gambar yang paling penting dan dan cuba letakannya dekat garisan dan persimpangan grid. Seseorang itu mungkin perlu bergerak untuk mendapatkan komposisi yang terbaik. Seperti semua peraturan, rule of third tidak digunakan dalam setiap situasi dan kadangkala boleh menghasilkan sebuah foto yang menarik. Sebagai contoh, dalam rule of third terdapat dua garis menegak. Apabila seseorang itu ingin bersua foto maka seseorang itu perlulah berada dalam garis rule of third dan kawannya juga perlu melakukan perkara yang sama.



Rujukan :
Multimedia dalam Bahasa, Normaliza Abd Rahim (2019), Universiti Putra Malaysia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

BBN3402SATU2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

  Dear prof kesayangan, Terima kasih untuk setiap ajaran... Terima kasih untuk segala ilmu... Terima kasih untuk didikan yang sempurna... Sa...