BBN3402

Khamis, 5 Mac 2020

BBM3410Satu2020: Analisis Wacana Kritis


Menurut Normaliza Abd Rahim (2019), teori analisis wacana kritis (VANDIJK, 1977) dibahagikan kepada beberapa elemen iaitu makro dan mikro, kuasa kawalan, kawalan wacana awam dan kawalan pemikiran (Rajah 1). Setiap elemen mengandungi huraian yang perlu dianalisis. Struktur makro dianalisis dengan melihat makna global daripada suatu teks yang diamati serta daripada topik atau tema sesuatu teks. Superstruktur pula membincangkan tentang kerangka suatu teks seperti bahagian pendahuluan, isi, penutup dan kesimpulan. Struktur mikro pula memberi focus kepada makna local daripada suatu teks yang diamati daripada pilihan kata, kalimat dan gaya yang dipakai oleh teks.

Struktur Makro
Makna global daripada suatu teks yang dapat diamati daripada topik/tema suatu teks
Superstruktur
Kerangka suatu teks seperti bahagian pendahuluan, isi, penutup dan kesimpulan.
Struktur Mikro
Makna local daripada suatu teks yang dapat diamati daripada pilihan kata, kalimat dan gaya yang dipakai oleh suatu teks.


Rajah 1: Teori Analisis Wacana kritis oleh VanDijk (1977)



Rujukan :
Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi(2019). Normaliza Abd Rahim. Terengganu : Universiti Malaysia Terengganu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

BBN3402SATU2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

  Dear prof kesayangan, Terima kasih untuk setiap ajaran... Terima kasih untuk segala ilmu... Terima kasih untuk didikan yang sempurna... Sa...