Jangan lupa!
Penulisan Pengenalan
1. Penulisan pengenalan haruslah ringkas dan
padat.
2. Satu perenggan sahaja.
3. Jelaskan apa yang terdapat dalam bab ini.
4. Huraian ringkas tentang kajian yang dilakukan
5. Tidak menyentuh tentang latar belakang
kajian.
Do not forget!
Introductory Writing
1. Introductory writing should be concise and
concise.
2. One paragraph only.
3. Explain what is contained in this chapter.
4. Brief description of the study conducted
5. Does not touch on the background of the
study.
Jangan lupa!
Penulisan Latar
Belakang Kajian/Sejarah/Asal Usul Sejarah/asal usul tentang kajian yang
dijalankan.
1. Rujukan yang menyokong penyataan (minimum
lima rujukan)
2. Penanda wacana yang sesuai supaya lebih ke
arah penulisan akademik
3. Lebih kurang dalam 3-5 halaman
Do not forget!
Writing Background
Study / History / Origin
1. History / origin of the study conducted.
2. References that
support the statement (minimum of five references)
3. Appropriate
discourse markers to be more towards academic writing
4. About 3-5 pages
Jangan lupa!
Penulisan Permasalahan
kajian
1. Jumlah perenggan mengikut jumlah objektif
kajian (minimum satu perenggan untuk satu objektif).Contoh, perenggan satu
terdiri daripada kajian yang mempunyai jurang penyelidikan. Minimun dua atau
tiga rujukan dan di akhir perenggan pelajar harus mengaitkan dengan kajian yang
akan dilakukan.
2. Permasalahan kajian boleh merujuk bahan
seperti akhbar, (penyataan menteri ataupun pakar), majalah (Dewan Bahasa dan
Pustaka), majalah berbentuk akademuk, artikel dalam jurnal berbentuk kajian,
apa juga tulisan yang didokumentasikan dan buku akademik.
3. Tidak boleh merujuk bahan seperti majalah
hiburam, pendapat sendiri, akhabar yang tiada kesahihan berita dan apa jua
penyataan yang tidak didokumentasikan.
4. Penjelasan pernyataan masalah yang perlu
jelas dan tepat
5. Mengenal pasti jurang dalam kajian
6. Pernyataan masalah seharusnya kenyataan yang
menampakkan juran penyelidikan serta berkaitan dengan kaitan yang dilakukukan.
7. Rujukan penyataan masalah seharusnya daripada
rujukan lima tahun kebelakang.
Do not forget!
Writing Problems of the
study
1. Number of paragraphs
according to the number of study objectives (minimum one paragraph for one
objective). For example, paragraph one consists of studies that have research
gaps. At least two or three references and at the end of the paragraph the
student should relate to the study to be done.
2. Research problems
can refer to materials such as newspapers, (statement of ministers or experts),
magazines (Dewan Bahasa dan Pustaka), academic magazines, articles in research
journals, any documented writing and academic books.
3. Can not refer to
material such as entertainment magazines, personal opinions, newspapers that
have no validity of the news and any statements that are not documented.
4. Explanation of
problem statements that need to be clear and accurate
5. Identify gaps in the
study
6. The problem
statement should be a statement that reflects the research field as well as
related to the relationship being made.
7. Problem statement
reference should be from reference five years ago.
Jangan lupa!
Penulisan Persoalan
Kajian
1. Persolan kajian ditulis dalam bentuk poin
2. Persoalana kajian ditulis dalam bentuk soalan
3. Letakkan tanda soal di akhir ayat.
4. Jelas dan tepat
5. Bertitik tolak daripada penyataan masalah
6. Berkait rapat dengan objektif kajian
7. Berkait rapat dengan tajuk tesis.
Do not forget!
Writing Research
Questions
1. The study questions
are written in the form of points
2. The research
questions are written in the form of questions
3. Put a question mark
at the end of the sentence.
4. Clear and precise
5. Starting point from
the problem statement
6. Closely related to
the objectives of the study
7. Closely related to
the title of the thesis.
Jangan lupa!
Penulisan Pengenalan
1.
Penulisan
pengenalan haruslah ringkas dan padat.
2.
Satu
perenggan sahaja.
3.
Jelaskan
apa yang terdapat dalam bab ini.
4.
Huraian
ringkas tentang kajian yang dilakukan
5.
Tidak
menyentuh tentang latar belakang kajian.
Do not forget!
Introductory Writing
1.
Introductory
writing should be concise and concise.
2.
One
paragraph only.
3.
Explain
what is contained in this chapter.
4.
Brief
description of the study conducted
5.
Does
not touch on the background of the study.
Jangan lupa!
Penulisan Latar Belakang
Kajian/Sejarah/Asal Usul Sejarah/asal usul tentang kajian yang dijalankan.
1.
Rujukan
yang menyokong penyataan (minimum lima rujukan)
2.
Penanda
wacana yang sesuai supaya lebih ke arah penulisan akademik
3.
Lebih
kurang dalam 3-5 halaman
Do not forget!
Writing
Background Study / History / Origin
1.
History / origin of the study conducted.
2.
References that support the statement (minimum of five references)
3.
Appropriate discourse markers to be more towards academic writing
4.
About 3-5 pages
Jangan lupa!
Penulisan Permasalahan kajian
1. 1.Jumlah
perenggan mengikut jumlah objektif kajian (minimum satu perenggan untuk satu
objektif).Contoh, perenggan satu terdiri daripada kajian yang mempunyai jurang
penyelidikan. Minimun dua atau tiga rujukan dan di akhir perenggan pelajar
harus mengaitkan dengan kajian yang akan dilakukan.
2. 2. Permasalahan
kajian boleh merujuk bahan seperti akhbar, (penyataan menteri ataupun pakar),
majalah (Dewan Bahasa dan Pustaka), majalah berbentuk akademuk, artikel dalam
jurnal berbentuk kajian, apa juga tulisan yang didokumentasikan dan buku
akademik.
3. 3. Tidak
boleh merujuk bahan seperti majalah hiburam, pendapat sendiri, akhabar yang
tiada kesahihan berita dan apa jua penyataan yang tidak didokumentasikan.
4. 4. Penjelasan
pernyataan masalah yang perlu jelas dan tepat
5. 5. Mengenal
pasti jurang dalam kajian
6. 6. Pernyataan
masalah seharusnya kenyataan yang menampakkan juran penyelidikan serta
berkaitan dengan kaitan yang dilakukukan.
7. 7. Rujukan
penyataan masalah seharusnya daripada rujukan lima tahun kebelakang.
Do not forget!
Writing Problems of the study
1. Number of paragraphs according to
the number of study objectives (minimum one paragraph for one objective). For
example, paragraph one consists of studies that have research gaps. At least
two or three references and at the end of the paragraph the student should
relate to the study to be done.
2. Research problems can refer to
materials such as newspapers, (statement of ministers or experts), magazines
(Dewan Bahasa dan Pustaka), academic magazines, articles in research journals,
any documented writing and academic books.
3. Can not refer to material such as
entertainment magazines, personal opinions, newspapers that have no validity of
the news and any statements that are not documented.
4. Explanation of problem statements
that need to be clear and accurate
5. Identify gaps in the study
6. The problem statement should be a
statement that reflects the research field as well as related to the
relationship being made.
7. Problem statement reference should
be from reference five years ago.
Jangan lupa!
Penulisan Persoalan Kajian
1. Persolan kajian ditulis dalam bentuk poin
2. Persoalan kajian ditulis dalam bentuk soalan
3. Letakkan tanda soal di akhir ayat.
4. Jelas dan tepat
5. Bertitik tolak daripada penyataan masalah
6. Berkait rapat dengan objektif kajian
7. Berkait rapat dengan tajuk tesis.
Do not forget!
Writing Research Questions
1. The study questions are written in the form of points
2. The research questions
are written in the form of questions
3. Put a question mark at
the end of the sentence.
4. Clear and precise
5. Starting point from the
problem statement
6. Closely related to the
objectives of the study
7. Closely related to the
title of the thesis.
Jangan lupa!
Penulisan
Persoalan Kajian
1.
Persoalan
kajian yang ditulis dalam bentuk poin.
2.
Persoalaj
kajian yang ditulus dalam bentuk soalan.
3.
Letakkan
tanda soal di akhir ayat.
4.
Jelas
dan tepat.
5.
Bertitik
tolak daripada pernyataan masalah.
6.
Berkait
rapat dengan objektif kajian.
7.
Berkait
rapat dengan tajuk tesis.
Do not forget!
Writing
Research Questions
1. Research questions
written in the form of points.
2. Research questions
sincere in the form of questions.
3. Put a question mark at
the end of the sentence.
4. Clear and precise.
5. Subtract points from
the problem statement.
6. Closely related to the
objectives of the study.
7. Closely related to the
title of the thesis.
Jangan lupa!
Penulisan
Objektif Kajian
1.
Berkait
rapat dengan persoalan kajian.
2.
Berkait
rapat dengan permasalahan kajian.
3.
Berkait
rapat dengan tajuk tesis.
4.
Menggunakan
domain pembelajaran Taksonomi Bloom (1956)
5.
Memastikan
domain yang dipilih daripada senang kepada sukar (mengikut tahap Bloom)
6.
Tidak
boleh terlalu panjang sehingga mengelirukan.
Do not forget!
Writing Objectives of the
Study
1. Closely related to
research questions.
2. Closely related to
research problems.
3. Closely related to the
title of the thesis.
4. Using the domain of
Bloom's Taxonomy learning (1956)
5. Ensure the selected
domain from easy to difficult (according to Bloom level)
6. Cannot be too long to
be confusing.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan