KERJA BERKUMPULAN 💖
TEKS ASAL
Keputusan dan Perbincangan. Analisis Tanpa
Jadual - 2 (Bab 4)
Kita mulakan dengan bab 4. Bahagian keputusan dan
perbincangan. Jadi sebelum ini saya ada jelaskan tentang bab 4 keputusan dan
perbincangan dan cara menganalisis data dengan menggunakan jadual tapi yang ini
kita ada satu lagi cara yang berbeza jadi tajuk yang sama iaitu bab 4 keputusan
dan perbincangan 4.1 pengenalan seperti juga yang saya jelaskan sebelum ini
semua bab mesti ada pengenalan dan dalam pengenalan bab 4 ini kita cuma
jelaskan apa yang terkandung di dalam bab ini. Ingat ya kalau kita buat panjang
lebar dalam bab pengenalan ini nanti membuatkan seperti sorotan kajian pula,
jadi di dalam pengenalan ini tak perlulah ada rujukan. Sebab bila kita ada
rujukan akhirnya kita akan jadi seperti bukan bab 4 sebab bab 4 ini kita akan
analisis data. Jadi seterusnya, kita masuk ke 4.2. 4.2 ini biasanya kita akan
merujuk kepada objektif kita saya beri contoh objektif ini objektif kajian.
Kajian yang tentang wacana tekstual skrip animasi cerita rakyat jadi sebenarnya
bab 4 ini ataupun penulisan tesis ini tak kiralah sains sosial ke sains ke
teknologi ke semuanya hampir sama untuk bagaimana kita nak tulis bab 4. Jadi
sini kalau kita tengok di sini, objektifnya ialah mengenal pasti wacana
tekstual seperti biasa kita akan letak di punya ayat dalam objektif itu. jadi
wacana tekstual ayat itu tanpa menggunakan perkataan yang awal ini mengenal
pasti atau menganalisis. Jadi ayat tersebut tidak perlu diletakkan.
Kadang-kadang pelajar ini pergi letak “mengenal pasti wacana tekstual….” Tidak
perlu. Jadi sekarang setelah wacana tekstual kita teruskan ke kalau kita tengok
teori yang sebelum ini yang telah dijelaskan kita tengok teori analisis wacana
dalam buku ini jadi kita ada kandungan kita bermula dengan kandungan. Tapi
sebelum itu, sebelum kita nak masuk data ini wacana tekstual ini kita jelaskan
di sini macam ayat mukaddimah lah apa makna menurut Normaliza Abd Rahim wacana
tekstual terbahagi kepada tiga elemen. Teruskan, kita beri penjelasan supaya
pemeriksa akan faham apa yang sepatutnya kita nak analisis. Jadi apabila kita
masukkan kandungan di sini kita kena masukkan juga lah. Kena huraikan sedikit
apa makna kandungan menurut analisis wacana Normaliza Abd Rahim 2019. Kemudian,
setelah itu ini berbeza ya dengan sebelum ini, iaitu sebelum ini kita
menggunakan jadual tapi sebenarnya kita boleh menggunakan cara yang lain jadi
contohnya, kandungan ini yang kita dapat sebelum ini kita dapat daripada skrip
1 sehingga skrip 30. Jadi, awak dah susun semua sampai 30 buat sistem coding
(kodkan) dia 1 hingga 30 jadi kita faham lah apa makna atau skrip yang mana kita rujuk sebenarnya,
Jadi di sini contohnya dalam kandungan kita ada tema. Tema itu kita boleh letak
contohnya dalam skrip kita dapati skrip 1 kita letaklah kita punya di
tengah-tengah pastikan ia berbeza ini di tengah sebab ayat dia sebelah sini
sehingga sebelah sini. Bukti dia kita letak di bahagian tengah dan biasanya
kita letak dalam italik. Jadi letak di tengah kemudian contohnya ini ayat dia
yang bukti daripada skrip itu tadi kemudian kita boleh letaklah di bawah ini sk
1 contoh dia kepada skrip nombor 1 ada ayat ini yang menunjukkan tema yang
terdapat dalam skrip tersebut jadi awak boleh susun tema yang macam saya
katakan tema. Tema kekeluargaan, awak boleh beri lima contoh jadi yang
kandungan bermakna 4.2.1.1 tema contohnya kekeluargaan jadi maknanya memang
semua skrip ada ini memang semua ada tema kekeluargaan contoh ataupun cuma ada
10 sahaja skrip yang ada tema kekeluargaan. Ambil contoh daripada situ lima
contoh ke sepuluh contoh ke bukti itu terpulang pada penyelia kata letak
semula, letaklah semua. Jadi letakkan di tengah-tengah tulis skrip sk 1 jadi
kita tahulah keseluruhan data ini data yang kita letak ini merupakan mempunyai
tema kekeluargaan jadi setelah letak sk 1 kekeluargaan jadi buat huraian di
sini jadi maknanya sekarang sk 1 di atas okay hurai apa dia apa tema
kekeluargaan. Bukti itu dah ada dekat sini daripada bukti itu dan juga di sini
setelah awak buat hurai ini dengan bukti sini awak boleh terus buat sokongan
daripada data dalam bab 2 jadi bukti yang daripada tema itu okay kajian ini
ataupun bukti tema kekeluargaan ini disokong oleh siapa siapa yang awak ambil
daripada bab 2. Sokong ini juga daripada kajian lima tahun kebelakang jangan
nak ambil yang 1980-an pulak kan tak perlu jadi seterusnya setelah dah buat
huraian dari yang ini jadi masukkan pula yang sama sk 15 contoh dia kemudian
terus buat huraian jadi yang ini dalam bentuk jadual berbezanya ialah kita
letak data yang kita dapat letakkan di tengah-tengah pastikan yang ini awka
tengok dekat bawah sama line dia kemudian huraian dia awak tengok satu
perenggan okay dan seterusnya ini baru satu
tema dan seterusnya kalau pensyarah kata saya nak tengok lima tema atau
tiga tema terpulang pelajar yang dia dapati daripada skrip ini ada berapa tema
yang menyerlah yang awak dapati tapi jangan tinggalkan pula nanti pemeriksa eh
saya dapati skrip 18 memang ada tema sekian sekian sekian tapi awak tak jelas
pun dalam ini ini awak kena bersedialah jadi awak kena kenal pasti terlebih
dahulu berapa tema dan tema itu awak rasa awak nak buat tiga sahaja atau lima
sahaja pastikan awak letak dalam batasan kajian bahawa awak cuma analisis lima
tema sahaja dan beri justifikasi mengapa tema mengapa pilih lima kalau tak
justifikasi memang tak boleh jadi maknanya awak kena letak semua tema yang
terdapat dalam skrip ini jadi yang ini ingat ya setiap kali berbeza huraian dia
seperti biasa apabila kita buat huraian dalam bab 4 ini kita perlu memastikan
kita ada penanda wacana. Penanda wacana ini penting supaya ia penulisan
akademik kedua macam sebelum ini setelah kita dah hurai objektif 1. Kemudian
kita pastikan objektif 1 kita punya 4.2 3 contohnya sebab 4.2.2 merupakan yang
konteks 4.2.3 rumusan. Walaupun dalam rumusan ini kita dah ada sokongan dan
tiap tiap satu kita buat sokongan dan boleh juga satu cara yang mana yang ini
kita buat sahaja satu huraian. Huraian kita letak dalam rumusan rumuskan apa
ada dalam objektif 1 dan di sini kita boleh letak kita boleh sokong kajian
dalam bab 2 dan kita sokong dengan teori. Ada dua cara jadi satu cara tadi kita
letak sokong dalam setiap huraian analisis terhadap yang kita punya data terus
sokong kajian-kajian yang lepas dan sokong teori. Kedua kita boleh letak
kesemua dalam rumusan kemudian kita rumuskan apa keputusan kajian kita di sini
dan kita terus sokong dengan kajian lima tahun kebelakang dan sokong bab teori.
Jadi rumusan ini biasanya tak perlu banyak kita dah banyak kita seperti salin
balik apa yang kita dah tulis dalam bab 4 jadi tak mahulah macam itu. Kita kena
rumuskan apa keputusan dari sego kandungan apa tema yang ada kemudian kita buat
rumusan dalam bentuk konteks apa dia apa dia maknanya ringkaslah rumusan
kemudia kita terus sokong dengan teori maknanya kita terus tulis dekat sini
dalam rumusan kita buat sokong dan ayat itu seperti biasa saya katakan kita
katakan kajian ini selari, hampir sama, ataupun kajian ini menyokong ataupun
adalah awak nak letak perkataan negatif, kajian ini didapati ini.. namun di
dapati kajian ini berbeza dengan dapatan kajian daripada kajian orang sekian
sekian sekian. Jadi boleh juga maknanya ada dalam rumusan ini kita akan dapat
empat lima nama daripada kajian dari bab 2 itu yang menyebabkan kajian kita
lebih berkualiti sebab memang kita merujuk kepada apa yang terdapat dalam bab 2
itu maklumat penting. Jadi penanda wacana, rumusan dan juga yang ketiga iaitu
bila kita membuat analisis pastikan analisis kita mempunyai data yang lengkap
kalau data itu tak cukup memang pemeriksa akan data eh ini kenapa awak ada bagi
lima contoh je mana pergi lima contoh yang lain. Walaupun memang letak semua
data data ini skrip ini dah letak dekat belakang jadi pemeriksa akan baca ini
saya ada ini kenapa awak tak letak dalam ini. Bersedialah dengan jawapan jadi
yang ini tentang macam mana nak coding data nanti saya akan masuk dalam video
lain jadi ini secara ringkas sahaja jadi pastikan semua bukti terdapat dalam
bab 4 ini semua tiada lagi persoalan lagi tentang mana pergi data tu mana pergi
data ni kenapa awak tak masukkan, awak tak masuk pun dalam batasan kajian jadi
awak tak bataskan jadi tak bataskan
sepatutnya data ada dalam ini jadi bersedia dengan jawapan dan serupa juga
dengan analisis bab yang kedua iaitu sama juga cara dia jadi awak boleh letak
masukkan dalam buktinya dan masukkan dalam huraian dan pastikan yang tiap-tiap
satu. Huraian tidak boleh lah ringkas-ringkas sangat kerana kita punya bab. Ada
juga pelajar dia buat cara macam ini iaitu objektif. 1 dia buat cara begini
masukkan data di tengah makna tak ada dalam bentuk jadual lah masukkan dekat
tengahlah kemudian objektif kedua dia buat dalam jadual boleh. Bermakna kita
nampak perbezaan diantara objektif 1 dalam bentuk begini objektif kedua dalam bentuk
jadual boleh juga. Pokoknya sekarang dia terpulang kepada pelajar pelajar rasa
ini akan membolehkan pemeriksa faham dengan mudah ataupun macam contohnya
penyelia kata macam ni lah terpulang. Jadi terpulanglah kepada pelajar dan
penyelia awak sendiri. Jadi saya rasa yang lain itu hampir sama dengan macam
mana nak buat analisis kajian jadi ingat ya misal kata dalam bab 4 untuk
analisis bab 1 40 halaman bab 2 40 halaman ini untuk master tapi kalau kalau
dia buat dua objektif ataupun kalau pelajar bacelor dan diploma. Tetapi kalau
misalannya, pelajar PhD atau master penyelianya suruh buat 3 objektif tambah
lagi satu. Ingat ya ini minima minima 40 40 40 halaman. Jadi misalannya awak
kata awak nak lebih sikit seimbang sama ini menunjukkan kepeentingan setiap
objektif macam saya ulang sebelum ini contoh tiba tiba nak buat yang ini 20
halaman, ini 50 halaman tiba-tiba objektif tiga 5 sahaja lah halaman. Tak boleh
sebab ini menujukkan tiada kepentingan objektif 3 dan kurang kepentingan bagi
objektif dan objektif 2 ini macam terlebih lebih pentingnya jadi menujukkan
awak punya kajian ini cara awak analisis itu tidak mencukupi jadi ini tidak
boleh langsung tidak boleh pastikan ia sekata ataupun seimbang atau misal kata
awak nak lebihkan 41, ini 38 ini 33 bolehlah diterima. Hampir sama tapi tak
boleh terlalu ketara seperti ini. Jugak bayangkan kita pelajar contoh pelajar
master dan phd tak boleh lah terlalu sedikit saya jumpa saya sebagai pemeriksa
objektif 1 cuma 20 okay tiba-tiba objektif 2 ada 2 objektif 3 ada 1 sebab dia
kata nak menyenaraikan sahaja. Tak boleh ya ini dah tahap master PhD manalah
boleh bab 4 ada banyak ini sahaja tapi bila tengok kita punya tesis itu tebal
mana datangnya tebal. Yang kita sangkakan mestilah bab 4 rupa-rupanya yang di
banyak dalam bab 3 tak tahu kenapa bab 3 banyak sepatutnya lapan hingga sepuluh
helai sahaja. 10 halaman sahaja. Yang ini bab 4 ini penting ya. Ini menunjukkan
kita punya kajian selama lama kita punya belajar ini yang kita dapat. Inilah
bukti yang kita dapat kajian kita berbeza dengan semua orang dalam satu dunia
ini sebab itu kita kena bangga dalam keputusan perbincangan bab 4 ini kita ada
halaman yang sebanyak ini. Ingat ya minima minima minima tapi kalau beza sikit
boleh kalau ketara tidak boleh. Sebab kita nak pastikan bab 4 ini penting nak
menujukkan bahawa keputusan kajian kita jadi ini perlu ambil kira penanda
wacana perlu ambil kira rumusan perlu ada sokongan daripada kajian dan sokongan
ambil dari bab 2 dan kena ambil dari 5 tahun kebelakang mesti kaitanlah jangan
pakai sokong sahaja bila kita rujuk balik tiada langsung kajian itu dengan
kajian ini dan bukti kita lah yang kita letak ini memang dan memang betul-betul
bukti yang ini dan mencukupi bukti kita ya.
TERJEMAHAN BAHASA INGGERIS:
10. Decisions and Discussions. Tableless Analysis -
2 (Chapter 4)
We begin with chapter 4. The decision and discussion
section. So before this I have explained about chapter 4 results and discussion
and how to analyze the data using tables but this one we have another different
way so the same title is chapter 4 results and discussion 4.1 introduction as I
explained earlier all chapters there must be an introduction and in the
introduction of this chapter 4 we just explain what is contained in this
chapter. Remember that if we make a length in this introductory chapter, it
will make it look like a study highlight, so in this introduction there is no
need for a reference. Because when we have a reference we will eventually be
like not chapter 4 because this chapter 4 we will analyze the data. So next, we
go into 4.2. 4.2 this we usually will refer to our objectives I give an example
of this objective the objective of the study. The study of the textual
discourse of the animated script of folklore so in fact this chapter 4 or the writing
of this thesis regardless of social science to science to technology to
everything is almost the same for how we want to write chapter 4. So here if we
look here, the objective is to identify textual discourse as usual we will put
in have a sentence in that objective. so the textual discourse of the sentence
without using this initial word identifies or analyzes. So the sentence does
not need to be placed. Sometimes these students go to the point of
"identifying textual discourse…." No need. So now after the textual
discourse we continue to if we look at the previous theory that has been
explained we look at the theory of discourse analysis in this book so we have
our content starting with the content. But before that, before we want to enter
this data this textual discourse we explain here like the opening sentence is
what the meaning according to Normaliza Abd Rahim textual discourse is divided
into three elements. Continue, we give an explanation so that the examiner will
understand what we should analyze. So when we enter the content here we have to
enter as well. Need to explain a little about the meaning of content according
to the analysis of discourse Normaliza Abd Rahim 2019. Then, after that this is
different yes before, that is before we use the table but in fact we can use
other ways so for example, this content that we got before we get from script 1
to script 30. So, you have arranged everything up to 30 for the coding system
(coded) it is 1 to 30 so we understand what the meaning or script we are
actually referring to, So here for example in our content there is a theme. The
theme we can put for example in the script we find script 1 we put we have in
the middle make sure it differs this in the middle because the sentence he is
here to this side. Proof of him we put in the middle and usually we put in
italics. So put it in the middle then for example this is his sentence which is
proof from the script earlier then we can put it below sk 1 his example to
script number 1 there is this sentence that shows the theme found in the script
so you can arrange the theme like I said theme. Family theme, you can give five
examples so that the content means 4.2.1.1 theme for example family so it means
that all the scripts have this, indeed all have an example family theme or
there are only 10 scripts that have a family theme. Take an example from there
five examples to ten examples to the evidence is up to the supervisor of the
word reset, put it all together. So put it in the middle of writing the script sk
1 so we know all this data the data we put this is has a theme family so after
placing sk 1 family so make a description here so it means now sk 1 above okay
explain what he is what the theme of the family. The evidence is already near
here from the evidence and also here after you make this description with the
evidence here you can continue to make support from the data in chapter 2 so
the evidence from that theme is okay this study or the evidence of this family
theme is supported by who you take from chapter 2. Support this also from the
study of five years ago do not want to take the 1980s, you do not need to be
next after having made a description from this one so enter the same sk 15
examples he then continue to make a description so this in the form of a
different table is that we put the data that we can put in the middle make sure
this one you look near the bottom of the same line he then his description you
look at one paragraph okay and then this is just one theme and then if the
lecturer says I want to see five themes or three themes depending on the
student he finds from this script there are how many outstanding themes you
find but do not leave p ula later examiner eh I found script 18 there are so
many themes but you are not clear in this you have to be prepared so you have
to identify in advance how many themes and themes you think you want to make
only three or five only make sure you put within the limits of the study that
you only analyze five themes and justify why the theme why choose five if not
justification can not be the meaning you have to put all the themes in this
script so this one remembers yes every time his description is different as
usual when we make a description in this chapter 4 we need to make sure we have
a discourse marker. This discourse marker is important so that it is the second
academic writing like before after we have explained objective 1. Then we make
sure that objective 1 we have 4.2 3 for example because 4.2.2 is the context
4.2.3 summary. Although in this summary we already have support and each of us
make support and can also be a way in which we make only one description. The
description we put in the summary summarizes what is in objective 1 and here we
can put we can support the study in chapter 2 and we support with theory. There
are two ways so one way we put support in each description of the analysis on
which we have data continue to support past studies and support theory. Second
we can put it all in a summary then we summarize what our research results are
here and we continue to support the study of the last five years and support
the theory chapter. So this formula usually does not need much we have a lot of
us like copying what we have written in chapter 4 so do not want that. We have
to formulate what the decision is from sego content what theme is there then we
make a formulation in the form of context what is it what it means brief
formulation then we continue to support with the theory of meaning we continue
to write near here in the formulation we make support and the sentence as usual
I said we say this study is parallel, almost the same, or this study supports
or is you want to put negative words, this study found this .. but it is found
that this study is different from the findings of the study from the study of
so many people. So it can also mean that in this summary we will get four or
five names from the study from chapter 2 which makes our study more quality
because indeed we refer to what is found in chapter 2 is important information.
So the discourse marker, summary and also the third is that when we make an
analysis make sure our analysis has complete data if the data is not enough it
is indeed an examiner of the data eh this is why you have for five examples
where to go the other five examples. Although all the data is in place, this
script is close back so the examiner will read this I have this why you do not
put in this. Be prepared with the answer so this is about how to coding data
later I will go into another video so this is just a brief so make sure all the
evidence is in this chapter 4 all no more questions about where to go data tu
where to go this data why you do not enter, you do not even enter the
limitations of the study so you do not limit so do not limit the data should be
in this so be prepared with the answer and similar to the analysis of the
second chapter that is the same way he so you can put enter in the proof and
enter in the description and make sure that each one. The description should
not be too short because we have a chapter. There are also students he does
this way that is objective. 1 he made this way enter the data in the middle of
the meaning does not exist in the form of a table then enter near the middle
then the second objective he made in the table can. Meaning we see the
difference between objective 1 in this form the second objective in the form of
a table can also. The point is, now it is up to the students to feel that this
will allow the examiner to understand easily or for example the supervisor of
words like this is up to them. So it is up to your students and supervisors. So
I think the others are almost the same as how to do a study analysis so
remember yes for example the words in chapter 4 for the analysis of chapter 1
40 pages chapter 2 40 pages this for master but if he makes two objectives or
if he is a bachelor and diploma student. But for example, the PhD student or
his supervisor master told him to do 3 objectives plus one more. Remember this
is a minimum of 40 40 40 pages. So for example you said you want to be a little
more balanced this shows the importance of each objective like I repeated
before this example suddenly want to make this one 20 pages, this 50 pages
suddenly objective three 5 only pages. Can not because this shows no importance
of objective 3 and less importance for objective and objective 2 seems more
important so shows you have this study the way you analysis is not enough so
this can not directly can not make sure it is even or balanced or as you say
want more 41, this 38 this 33 can be accepted. Almost the same but not too
obvious like this. Also imagine us students example master and phd students can
not be too little I found me as examiner objective 1 only 20 okay suddenly
objective 2 there are 2 objectives 3 there is 1 because he said he just wanted
to list. No, yes, this is the PhD master's level, where can chapter 4, there is
a lot of this only, but when you look at it, we have a thesis that is thick,
where does it come from? What we think must be chapter 4 apparently that in
many in chapter 3 do not know why chapter 3 should be only eight to ten pieces.
10 pages only. This chapter 4 is important. This shows we have a long study we
have this study that we get. This is the proof that we can find our study is
different from everyone in this one world that is why we have to be proud in
the results of this chapter 4 discussion we have so many pages. Remember, yes,
at least minimally, but if it is a little different, it is possible, if it is
obvious, it is not possible. Because we want to make sure this chapter 4 is
important to show that the results of our study so this should take into
account the discourse markers need to take into account the formulation there
must be support from the study and support taken from chapter 2 and must be
taken from 5 years later must be related do not use support only when we refer
back there is no study at all with this study and it is our evidence that we
put this is indeed and indeed exactly this evidence and our evidence is enough
yes.
RUJUKAN:
https://youtu.be/wYCr_4bKfxM
Tiada ulasan:
Catat Ulasan