- BAB 7 : ISU DALAM RANGKAIAN SOSIAL DALAM KALANGAN PENGGUNA
Pengenalan
:
- Rangkaian sosial
memberi motivasi untuk bekerja, bersosial dan lain-lain tujuan.
- Rangkaian sosial
membantu organisasi mengendalikan perniagaan, membantu pengajar memberi
maklumat kepada pelajar,menolong orang ramai dalam kehidupan seharian.
Teori
dan literature :
- Brandtzeg (2012)
membuat kajian menfokuskan kepada jaringan sosial yang membangkitkan soalan
yang penting tentang implikasi sosial tentang penggunaannya.
- Dunbar et al. (2015) mengatakan bahawa rangkaian sosial memberikan impak yang besar terhadap interaksi secara berhadapan.
- Brandtzeg &
Heim (2011) menyatakan bahawa ragkaian sosial dapat meningkatkan kemahiran
berkomunikasi.
- Waheed et al.
(2007) mendakwa bahawa rangkaian sosial digunakan untuk bersosial dan
berinteraksi secara professional dengan orang ramai.
- Bsharah et al.
(2017)menyatakan bahawa rangkaian sosial mampu menunjukkan kebijaksanaan
penggunaannya dan berkongsi maklumat yang memberi impak positif.
- Normaliza Abd
Rahim et al. (2017) dan Noraien mansor
& Normaliza Abd Rahim (2017) membuat kajian atas penggunaan teknologi akan
menolong memotivasikan pelajar dan juga meningkatkan minat terhadap benda
baharu.
- Qui et al.
(2012) membuat kajian tentang twitter dan ia mempamerkan personality berkenaan
dengan penjelasan dan tanggapan mereka.
- Ku et al. (2013)
& Qu et al. (2012) menyatakan bahawa penggunarangkaian sosial berpuas hati
kerana mereka boleh berkomunikasi dengan rakan-rakan dan meluahkan pendapat dan
perasaan.
- Al-Sharqi et al. (2015) dan Ahn & Park (2015) menyatakan bahawa twitter adalah satu rangkaian yang digunakan untuk menghantar pesanan kepada pengguna lain.
- Jusoh & Al Faraweh (2017) mengkaji kelakuan pengguna facebook pada peringkat siswazah di Jordan.
Metodologi
:
- Sampel terdiri
daripada 100 responden pengguna rangkaian sosial
- Responden diminta
untuk meberi pendapat berkenaan isu yang dibangkitkan dengan menggunakan
rangkaian sosial.
- Data yang
diperoleh akan dianalisis menggunakan peratus, sampel keterangan diperoleh
daripada responden untuk menyokong data.
Hasil
dan perbincangan :
1 ) Penggunaan
Bahasa dalam Rangkaian Sosial
·
70% pengguna
twitter menunjukkan bahawa pilihan perkataan dalam keterangan tidak relevan
·
80% pengguna
blog menunjukkan bahawa bahasa yang digunakan tidak sesuai
·
60% Facebook
sangat mengelirukan dan mengandungi perkataan dan bahasa yang tidak sesuai
·
60% bagi emel
yang mengatakan penggunanya menggunakan bahasa yang sangat mengelirukan
2 ) Struktur
ayat dalam Rangkaian Sosial
·
88% daripada
pengguna Instagram gagal dalam penggunaan struktur ayat.
·
60% pengguna
Twitter menyatakan bahawa struktur ayat tidak dapat difahami disebabkan
kesalahan dalam struktur ayat itu sendiri
·
84% pengguna
blog menggunakan struktur ayat yang salah dalam penulisan
·
72% pengguna
Facebook menjelaskan penggunaan “ status” tidak ditulis dengan sesuai
·
70% pengguna
e-mel menyatakan bahawa struktur ayat di dalam e-mel tidak difahami dan ditulis
secara tidak rasmi serta banyak kesalahan tatabahasa
Kesimpulan
:
- Kajian ini
membantu pengguna untuk memahami kesan penggunaan bahasa yang tidak sesuai di
dalam rangkaian sosial.
- Diharapkan
kajain akan datang dapat memfokuskan cara untuk mengatasi masalah yang timbul
dalam penggunaan rangkaian sosial.
RUJUKAN :
Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim (2019). Univeristi Malaysia Terengganu. Hak Cipta Terpelihara.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan